Boeing kreeg afgelopen donderdag de zwaarste tegenslag te verduren in de
historie van zijn nieuwe vlaggenschip: de Dreamliner. De Australische
luchtvaartmaatschappij Qantas Airways annulleerde 35 bestellingen van 787-9
Dreamliner-modellen.

Wel staat er nog een bestelling open van vijftien vliegtuigen van het kleinere
model 787-8. Hoge kerosineprijzen en een wankelend consumentenvertrouwen
waren de hoofdredenen voor de bezuiniging, waarmee 8,5 miljard dollar wordt
bespaard. Dat meldt de zakenkrant Wall
Street Journal
vrijdag.

Bij de lancering van de Dreamliner in 2003 rekende Boeing op hoge
verkoopcijfers. De eerste jaren maakten deze verwachtingen meer dan waar.
Maar door de wankele financiële situatie van veel vliegmaatschappijen en
vertragingen in de productie van de Dreamliner, zijn de verkopen drastisch
terug gevallen.

Dreamliner stagneert

Sinds eind 2007 heeft de vliegtuigproducent slechts zeven nieuwe bestellingen
binnen gekregen, waardoor het totaal nu op 824 ligt. Dat is een gigantisch
ordertotaal, maar niet genoeg om de investeringen van 14 miljard dollar, die
Boeing heeft moeten doen om de Dreamliner te ontwikkelen, terug te
verdienen, zo signaleert WSJ.

Op elk vliegtuig wordt vooralsnog een geschatte 100 miljoen dollar verloren.
Boeing verwacht pas winst te maken op het project als er 1.100 Dreamliners
zijn geleverd.

Hoge brandstofprijzen zetten Boeing op twee manieren onder druk. Ten eerste
hebben luchtvaartmaatschappijen door hoge brandstofprijzen minder geld in
kas om nieuwe vliegtuigen in te kopen.

Daarnaast kampen luchtvaartmaatschappijen met hoger dan geplande
brandstofkosten op oudere modellen waarmee ze vliegen, als
Dreamliner-modellen te laat worden geleverd.

Immers, de Dreamliner wordt gebouwd van lichtere materialen, waardoor
luchtvaartmaatschappijen flink op de brandstofkosten kunnen besparen. Wordt
een model echter een jaar te laat geleverd, dan kunnen maatschappijen dit
voordeel niet pakken en vallen de brandstofkosten onverwacht hoger uit.

Voor Boeing is het dus van levensbelang om vertragingen bij de levering zoveel
mogelijk te beperken. Anders snijdt het Amerikaanse concern zichzelf in de
vingers. Als de financiële positie van een klant onder druk staat, leidt dat
weer makkeijk tot annuleringen.

Lees ook:

Qantas annuleert bestelling 35 Boeings

Airbus stelt introductie nieuwe A350 uit

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl